Tieto webové stránky sú pozvánkou pre všetkých ľudí, ktorí sa práve rozhodujú pre pozitívnu zmenu svojho života. Slovo „vademecum“ pochádza z latinčiny a znamená „poď so mnou“. „Vyber sa so mnou na cestu“, v tomto prípade na cestu k zdraviu a aktívnemu životnému štýlu. Lebo toto je cesta, a to cesta na celý život.

Vstup do sekcie, ktorá je určená
výhradne odbornej verejnosti.

Ste lekár alebo farmaceut?

Poďte s nami

Základná otázka znie: Čo je zdravá výživa? Tieto rady v kocke by vám mal povedať váš lekár, keby ste mali dosť času hovoriť spolu o tom, ako máte zdravšie žiť.

Čítajte ďalej...

Zdravo chudnúť

Boli by sme radi, keby každý človek pochopil, že nie je jedno, čo si po celý život kladie do úst. Že by mal vedieť, čo je dobré jesť a čomu na tanieri sa má vyhnúť.

Čítajte ďalej...

Najdrahšie je byť chorý

Človek môže byť produktívny len vtedy, keď je zdravý. Nebagatelizujte riziko, starajte sa o seba. Pretože nie zdravá strava je drahá, ani aktívny životný štýl nie je drahý. Najdrahšie je byť chorý.

Čítajte ďalej...

Poradňa

Ľudia sa často vyhovárajú na genetiku. Áno, vplyv genetiky je silný. Ale mnohé veci sa prejavia až v kombinácii nepriaznivej genetiky a nezdravého životného štýlu.

Čítajte ďalej...

  • Kto sme
  • Čo robíme
  • Ciele
  • Desať zásad
  • Poradňa

Kto sme

Informácie o tom, ako sa zdravo stravovať, sa na nás hrnú zo všetkých strán. Pre laika nie je jednoduché sa v nich orientovať, najmä keď si rôzne zdroje občas aj odporujú. Tieto webové stránky prinášajú overené fakty a odstraňujú dezinformácie, mýty a povery, ktoré súvisia s vplyvom toho, čo jeme, na naše zdravie. Odpovedajú na základnú otázku: akým spôsobom nám môže taký jednoduchý krok, akým je správna úprava stravy, pomôcť zvýšiť kvalitu nášho života a zdravia. S webom spolupracujú odborníci z oblasti medicíny, farmácie a psychológie, ktorí predkladajú čitateľom najnovšie výsledky medicínskeho výskumu o vplyve výživy, fyzickej aktivity a psychiky na prevenciu a liečbu najčastejších diagnóz. Ten, kto chce prestať škodiť sám sebe, tu okrem teórie získa aj praktické rady: ako zostaviť zdravý jedálniček pre celú rodinu, ako nakupovať potraviny a ktorým dávať prednosť, naučí sa čítať nutričné informácie na obaloch potravín a pripraviť stravu tak, aby podporovala zdravie.

Čo robíme

  • Zodpovedný web s informáciami založenými na dôveryhodných faktoch a vedeckých dôkazoch
  • Knihy zamerané na podporu zdravia a prevenciu civilizačných chorôb
  • Prednášky a semináre pre verejnosť i odborníkov
  • Prieskumy zamerané na to, čo ľudia vedia o vplyve životného štýlu na ich zdravie a choroby
  • Najväčší dôraz kladieme na šírenie informácií o vplyve výživy, pohybu, hmotnosti a návykov na najčastejšie civilizačné ochorenia, akými sú obezita a rakovina

Ciele

  • Učiť ľudí o význame zdravej životosprávy pri podpore zdravia a prevencie závažných civilizačných chorôb
  • Učiť ľudí o negatívnom vplyve obezity ako rizika a príčiny rakoviny a ďalších chorôb
  • Učiť ľudí rozpoznať rizikové a preventívne faktory rakoviny
  • Pomáhať ľuďom voliť rozumné riešenia na zníženie rizika rakoviny
  • Nabádať ľudí na osobne zodpovedné správanie sa vo vzťahu k ochrane vlastného zdravia i zdravia svojich blížnych

Desať zásad

Desať jednoduchých zásad, ktoré platia univerzálne ako prevencia i liečba najčastejších civilizačných chorôb (podľa WCRF/AICR 2007-2014):

  1. Buďte čo najštíhlejší, avšak nie podvyživení
  2. Buďte fyzicky aktívni, denne aspoň 30 minút
  3. Obmedzte spotrebu energeticky bohatých potravín a sladkých nápojov
  4. Jedzte pestrú stravu zo zeleniny, ovocia, celozrnných obilnín a strukovín
  5. Znížte konzumáciu červeného mäsa na maximálne 500 g týždenne a úplne vylúčte konzumáciu údenín
  6. Nepite alkohol, alkohol je karcinogén. Ak vám robí problém ho úplne vynechať, aspoň limitujte jeho spotrebu
  7. Obmedzte spotrebu soli a slaných potravín
  8. Nepoužívajte doplnky stravy na prevenciu rakoviny
  9. Matky, dojčite svoje deti najmenej šesť mesiacov
  10. Nefajčite.

Poradňa

Doktor Minárik sa ako gastroenterológ a obezitológ stretáva v ambulancii s pacientmi, ktorí doplatili stratou zdravia na to, že stravovacie a pohybové návyky nekládli medzi svoje priority. Preto vyzýva: „Nečakajte na bolesť ani na choroby! Začnite so zdravou životosprávou ešte dnes! Nezáleží na tom, či ste mladí, alebo patríte medzi seniorov. Doprajte si zdravie na tanieri a dobehnite si pre lepšiu fyzickú i duševnú kondíciu! Chcem vás presvedčiť, že dbať o svoje zdravie treba stále, 365 dní v roku. Ak sa vyberiete spolu s nami na cestu za zdravím, uvidíte, že zdravá životospráva ani nebolí, ani neznamená asketizmus a odriekanie. Vítaní sú všetci, ktorým nie je ľahostajné ich zdravie, ani zdravie ich blízkych. Ak plánujete žiť dlhšie a zdravšie, budeme radi vašimi spoločníkmi počas celého roka.“

ONLIFE | Obesity – Nutrition – Lifestyle, Poradňa pre obezitu, výživu a zdravý životný štýl
Račianska 69/B, 831 02 Bratislava (obytný dom Manhattan, 4. poschodie)

MUDr. Peter Minárik, PhD., Tel: 0903 437 888, mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript. | Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

Domov

Prevencia rakoviny hrubého čreva a konečníka

Rakovina zahŕňa približne 200 druhov zhubných nádorov, ktoré postihujú rôzne orgány a tkanivá nášho tela. Rakovina hrubého čreva a konečníka (kolorektálny karcinóm, skrátene KRK) je jednou z najčastejších foriem zhubných nádorov.  Vo väčšine vyspelých krajín je na treťom mieste spomedzi všetkých foriem rakoviny. V mnohých prípadoch sa však KRK dá predísť zdravou životosprávou alebo sa dá odhaliť vo veľmi včasných predrakovinových štádiách (polypy, prekancerózy, rané štádiá nádoru). 

Črevo je časťou tráviacej trubice a skladá sa z tenkého a hrubého čreva. Rakovina postihuje takmer výlučne hrubé črevo a konečník, ktorý je jeho posledným úsekom. Funkciou hrubého čreva, zvaného aj kolon, je vstrebávať vodu a niektoré živiny z tráveniny, predtým ako bude definitívne vylúčená vo forme stolice z nášho tela. Rakovine hrubého čreva a konečníka predchádza vážne poškodenie črevných buniek. Zásadný podiel na  vzniku KRK sa dnes pripisuje každodennej strave, výžive a životnému štýlu.

Individuálne rizikové faktory

•    Prvým faktorom zvýšeného rizika je vyšší vek  človeka;
•    ďalej sú to nešpecifické zápalové ochorenia čreva, najmä ulcerózna kolitída a Crohnova choroba;
•    tretím významným faktorom sú črevné prekancerózy, najmä adenomatózne črevné polypy;
•    opatrní by mali byť ľudia vo veku nad 50 rokov, pacienti s chronickými zápalovými chorobami čreva a tí, ktorým v minulosti zistili alebo odstránili črevné polypy. Najväčšie riziko nesú dedične predisponovaní jedinci, ktorí trpia na mnohopočetné črevné adenómy, respektíve polypózu čreva (adenómy  = nezhubné nádory; ide o prekancerózu; polypóza  = mnohopočetné výrastky, polypy čreva; spravidla ide o prekancerózu).

Faktory životosprávy

Sú to najmä strava, výživa, telesná aktivita a ďalšie faktory súvisiace  so životosprávou, ktoré zohrávajú významnú úlohu v prevencii alebo, naopak, pri vytváraní KRK.

Ochranné faktory vzniku rakoviny čreva a konečníka

1.    Strava a výživa

•    Rastlinná strava bohatá na vlákninu. 10 g vlákniny za deň zníži riziko o 10 %. Mechanizmus nie je úplne vysvetlený, vie sa však, že vláknina rozrieďuje obsah stolice, zväčšuje jej množstvo a skracuje čas posúvania stolice cez črevo. Vláknina podporuje rast zdravej probiotickej črevnej mikroflóry. Probiotické baktérie strávia vlákninu za vzniku prospešných mastných kyselín s krátkym reťazcom.
•    Zelenina bez obsahu škrobu – koreňová, šalátová. Zelenina chráni črevo pred rakovinou pravdepodobne kombináciou rôznych mechanizmov. Okrem zvýšenému obsahu vlákniny sa najväčší význam pripisuje antioxidačným látkam, ktoré v čreve vychytávajú voľné kyslíkové radikály, a tak ho ochraňujú pred oxidačným poškodením. Patria medzi ne karotenoidy, flavonoidy, fytoestrogény, zlúčeniny kyseliny listovej, selén, indoly, kumaríny, vitamín C a ďalšie. Odporúča sa denne skonzumovať viac ako 500 g zeleniny spravidla v troch denných porciách.
•    Cesnak. Cesnak pravdepodobne chráni proti rakovine čreva. Za ochranný faktor sa pokladajú najmä sulfidy, ktoré v laboratórnych testoch inhibujú vznik črevných nádorov.
•    Ovocie. Ovocie pravdepodobne chráni pred rakovinou čreva, a to viac ženy než mužov. Dôvod pohlavných rozdielov je zrejme v rozdielnom hormonálnom profile mužov a žien. Ovocie je bohatým zdrojom látok s antioxidačným účinkom, medzi ktoré patria vitamín C, karotenoidy, flavonoidy, fenoly a ďalšie bioaktívne fytochemikálie.
•    Strava bohatá na kyselinu listovú. Existujúce dôkazy naznačujú ochranný účinok kyseliny listovej a jej zlúčenín proti rakovine čreva. Kyselina listová hrá veľkú úlohu pri tvorbe a opravách DNK. Zdrojom kyseliny listovej sú listová zelenina, ovocie, obilniny a obilné klíčky. Zo živočíšnych potravín je jej najviac v mäse, vo vajciach a vnútornostiach.
•    Strava s obsahom selénu. Selén chráni pred rakovinou čreva. Zo živočíšnych zdrojov sa nachádza v mäse, morských rybách a mliečnych výrobkoch, z rastlinných potravín v zelenine, ovocí, strukovinách a obilninách.
•    Strava bohatá na vitamín D. Výsledky naznačujú, že vitamín D má ochranný vplyv proti rakovine čreva. Jeho priaznivý vplyv je tesne spätý s ochranným účinkom vápnika.
•    Strava bohatá na vápnik. Vápnik chráni pred rakovinou čreva pravdepodobne tým, že znižuje účinok rastových faktorov na rast normálnych aj nádorových buniek. Najprirodzenejším zdrojom vápnika je mlieko a mliečne výrobky. Nachádza sa aj vo vaječnom žĺtku a z rastlinných potravín najmä v obilninách, strukovinách, orechoch a listovej zelenine.
•    Ryby. Ryby chránia proti rakovine čreva. Za ochranný faktor sa pokladá rybí tuk s obsahom omega-3-mastných kyselín s dlhým reťazcom. Ryby obsahujú aj ďalšie ochranné faktory, ako je selén a vitamín D. Ryby by sme mali jesť aspoň dvakrát do týždňa.
•    Mlieko.  Aj mlieko pravdepodobne chráni pred rakovinou čreva. Ochranný účinok mlieka sa pripisuje vápniku, ktorý znižuje účinok rastových faktorov na rast normálnych aj nádorových buniek.

2.    Telesná aktivita

Väčšina štúdií našla dobrú koreláciu medzi telesnou aktivitou a účinným znížením rizika rakoviny čreva, nie však rakoviny konečníka. Tento rozdiel nie je zatiaľ jasne vysvetlený. Pravidelná fyzická aktivita strednej intenzity zvyšuje metabolický obrat a maximálnu kyslíkovú kapacitu. Navyše telesná aktivita znižuje krvný tlak a inzulínovú rezistenciu a podporuje činnosť a hybnosť tráviaceho traktu. Vedecké dôkazy pre ochranný vplyv fyzickej aktivity vyššej intenzity proti rakovine čreva sú presvedčivé. Denne sa odporúča minimálne 30 minút, ideálne 60 minút telesnej aktivity aeróbneho charakteru strednej intenzity s miernym zrýchlením pulzovej frekvencie, čo znamená 100 – 120 pulzov za minútu v závislosti od veku. Čím je človek starší, tým konzervatívnejší sme pri stanovení odporúčanej pulzovej frekvencie. U ľudí, ktorí majú vyše 50 rokov, stačí 100 – 105 pulzov za minútu. Ideálna a každému človeku dostupná je rýchla chôdza, ktorú odporúčame aj pri prevencii a liečbe nadváhy a obezity.

3.    Zdravá telesná hmotnosť/štíhlosť

Výsledky výskumu poukazujú na to, že nadváha a obezita a najmä zmnoženie útrobného tuku v brušnej dutine významne zvyšujú riziko rakoviny čreva. Zdravá telesná hmotnosť znamená BMI = 18,5 – 24,9 a primerané množstvo útrobného tuku sa dá určiť podľa obvodu pása: < 80 cm u ženy a < 94 cm u muža).

Rizikové faktory vzniku rakoviny čreva a konečníka

1.    Strava a výživa

•    Červené mäso. Prakticky všetky štúdie potvrdili zvýšené riziko rakoviny čreva pri veľkej konzumácii červeného mäsa. Okrem škodlivého účinku molekuly hemu, ktorý je súčasťou červeného mäsa, sa na zvyšovaní rizika môžu zúčastňovať kancerogénne dusíkaté zlúčeniny a polycyklické aromatické uhľovodíky, ktoré vznikajú pri tepelnom spracovaní červeného mäsa pri vysokých teplotách.
•    Údené mäso – údeniny. Dôkazy o kancerogénnom pôsobení údeného mäsa na črevo sú presvedčivé. Príčinou sú kancerogénne dusíkaté zlúčeniny, ktoré pri konzumácii údeného mäsa vznikajú v žalúdku a do údenín sa pridávajú ako konzervačné látky vo forme takzvaných dusíkatých solí. Navyše údené mäso je často mäso červené, takže zvyšuje riziko rakoviny čreva aj škodlivým účinkom molekuly hemu a polycyklických aromatických uhľovodíkov.
•    Strava bohatá na železo. Škodlivý vplyv železa na vznik rakoviny čreva sa dnes pokladá za presvedčivý. Železo je súčasťou molekuly hemu, ktorá sa nachádza predovšetkým v červenom mäse. Strava bohatá na hem a železo aktivuje zápalové a toxické reakcie v čreve, ako aj zvýšené množenie črevných buniek.
•    Strava bohatá na živočíšny tuk. Strava bohatá na živočíšny tuk zvyšuje množstvo žlčových kyselín v čreve. Žlčové kyseliny metabolizujú črevné baktérie a následne tvoria zlúčeniny, ktoré podporujú vznik rakoviny čreva. Tento nepriaznivý proces oslabuje konzumácia rastlinnej vlákniny a listovej a koreňovej zeleniny.
•    Syry s vysokým obsahom tuku. Mechanizmy, ktoré podporujú vznik rakoviny čreva, nie sú zatiaľ presne známe. Kľúčovú úlohu pravdepodobne zohráva živočíšny tuk.
•    Strava bohatá na cukor. Štúdií, ktoré potvrdzujú, že zvýšená konzumácia cukru (sacharózy) zvyšuje riziko rakoviny čreva, nie je zatiaľ mnoho, takže ich dôkazy zatiaľ hodnotíme ako naznačujúce.
•    Alkoholické nápoje – alkohol. Každých 10 g skonzumovaného alkoholu zvyšuje riziko rakoviny čreva o 9 %. U mužov je škodlivý účinok alkoholu výraznejší než u žien. Mimoriadne škodlivá je kombinácia alkoholu a fajčenia.

2.    Obezita

Zmnoženie tuku má priamy vplyv na mnoho telesných hormónov; z nich najmä inzulín, inzulínu podobný rastový faktor a estrogény podporujú prostredie výhodné pre vznik a udržiavanie zápalu a rakoviny.

3.    Brušná – útrobná obezita

Spomedzi všetkých rizikových faktorov máme najviac dôkazov o škodlivom vplyve zmnoženého brušného tuku pri brušnej – útrobnej obezite. Tuk zvyšuje riziko rakoviny cestou hormonálnych a iných biologických účinkov.

4.    Sedavý spôsob života a nedostatok telesnej aktivity

Sedavý spôsob života s nedostatkom pohybu je rizikovým faktorom nielen rakoviny čreva, ale aj ďalších zhubných nádorov. Navyše podporuje vznik obezity, cukrovky a kôrnatenia tepien – aterosklerózy, ktoré sú primárnou príčinou ischemickej choroby srdca.

Škodlivé či ochranné účinky jednotlivých faktorov rakoviny čreva sa neprejavia pri ich jednorazovom alebo občasnom výskyte, ale až vtedy, ak tieto faktory necháme pôsobiť dlhodobo, často, opakovane a vo veľkých dávkach.


Univerzálnosť zdravej výživy je fascinujúca.
Pre istotu ešte raz zopakujem: zdravá výživa je onkoprotektívna a tie isté výživové rady nás chránia aj pred srdcovými chorobami, obezitou a diabetom.
Nemusíte teda voliť rôzne stratégie, ak sa chcete chrániť pred niektorou z týchto chorôb.
Dobrá správa znie, že stačí dodržiavať univerzálne „desatoro“. Peter MINÁRIK

Má niekto patent na pravdu o výžive? Ťažko povedať. Čo však vieme celkom iste, je to, že existuje niečo, čomu sa hovorí vedecký dôkaz. A takéto dôkazy (hovorí sa im evidence-based) o potravinách a ich vplyve na ľudské zdravie tu máme.

V knihách, médiách a na internete koluje o vplyve výživy na zdravie mnoho mýtov. Ten, kto nemá prístup k serióznym zdrojom, môže byť zmätený. Zoznámte sa s častými mýtmi, aby ste si z nevedomosti zbytočne nepoškodili zdravie.

Každý tretí človek s rakovinou mohol byť zdravý, keby sa inak stravoval a zdravšie žil. Predstavte si zástup 100-tisíc ľudí chorých na rakovinu. A tretina z nich, teda 30-tisíc ľudí, nemusela vôbec ochorieť. To je obrovské množstvo!

Každá pohybová aktivita je dobrá. Niekedy stačí chodiť peši do práce. Keď človek čo i len trošku zlepší svoju kondíciu, hneď sa to odrazí na jeho metabolickom a imunologickom pozadí. Každá, aj tá najmenšia pozitívna zmena sa ráta.

Keď siahame po výživových doplnkoch, mali by sme vidieť, aké sú drahé a koľko jabĺk a koľko brokolice by sme mali za tú istú sumu. A že človek nedokáže vyrobiť prípravok, ktorý by bol harmonický a dokonalý, ako je ten z prírody.

Lekár musí dbať o to, aby pacient pochopil súvislosť životného štýlu a choroby. Aby si nemyslel, že je to vec genetiky, či dokonca osudu. Mal by pacienta zaangažovať do identifikácie chýb, ktoré robí, motivovať ho k zmenám a k tomu, aby vydržal.

  • MUDr. Peter MINÁRIK, PhD., gastroenterológ a obezitológ

    Chcel by som zdôrazniť dve veci. Po prvé, že je veľmi dôležité budovať už od detstva vedomie, že človek je sám zodpovedný za svoje zdravie. A po druhé, že základom sú správne informácie.
  • PhDr. Andrea KRIŽANOVÁ, psychologička linky pomoci Ligy proti rakovine

    Psychický stav človeka a fyzické zdravie sú dve spojené nádoby. Ak sa zhorší fyzické zdravie, ovplyvní to našu psychiku. Ak máme zhoršený psychický stav, odrazí sa to aj na našom zdraví. V dobrej psychickej kondícii lepšie zvládame aj ťažké životné obdobia.
  • PharmDr. Daniela MINÁRIKOVÁ, PhD., Farmaceutická fakulta UK

    Ako farmaceutka vám chcem pomôcť zorientovať sa v informáciách o výživových doplnkoch a ich význame pri prevencii a liečbe ochorení. Aby ste mali prehľad, ktoré doplnky a v akých situáciách pre vás môžu byť užitočné a čo od nich môžete očakávať.
  • 1
  • 2
  • 3

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: poradna@onlife.sk

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: info@onlife.sk