Tieto webové stránky sú pozvánkou pre všetkých ľudí, ktorí sa práve rozhodujú pre pozitívnu zmenu svojho života. Slovo „vademecum“ pochádza z latinčiny a znamená „poď so mnou“. „Vyber sa so mnou na cestu“, v tomto prípade na cestu k zdraviu a aktívnemu životnému štýlu. Lebo toto je cesta, a to cesta na celý život.

Vstup do sekcie, ktorá je určená
výhradne odbornej verejnosti.

Ste lekár alebo farmaceut?

Poďte s nami

Základná otázka znie: Čo je zdravá výživa? Tieto rady v kocke by vám mal povedať váš lekár, keby ste mali dosť času hovoriť spolu o tom, ako máte zdravšie žiť.

Čítajte ďalej...

Zdravo chudnúť

Boli by sme radi, keby každý človek pochopil, že nie je jedno, čo si po celý život kladie do úst. Že by mal vedieť, čo je dobré jesť a čomu na tanieri sa má vyhnúť.

Čítajte ďalej...

Najdrahšie je byť chorý

Človek môže byť produktívny len vtedy, keď je zdravý. Nebagatelizujte riziko, starajte sa o seba. Pretože nie zdravá strava je drahá, ani aktívny životný štýl nie je drahý. Najdrahšie je byť chorý.

Čítajte ďalej...

Poradňa

Ľudia sa často vyhovárajú na genetiku. Áno, vplyv genetiky je silný. Ale mnohé veci sa prejavia až v kombinácii nepriaznivej genetiky a nezdravého životného štýlu.

Čítajte ďalej...

  • Kto sme
  • Čo robíme
  • Ciele
  • Desať zásad
  • Poradňa

Kto sme

Informácie o tom, ako sa zdravo stravovať, sa na nás hrnú zo všetkých strán. Pre laika nie je jednoduché sa v nich orientovať, najmä keď si rôzne zdroje občas aj odporujú. Tieto webové stránky prinášajú overené fakty a odstraňujú dezinformácie, mýty a povery, ktoré súvisia s vplyvom toho, čo jeme, na naše zdravie. Odpovedajú na základnú otázku: akým spôsobom nám môže taký jednoduchý krok, akým je správna úprava stravy, pomôcť zvýšiť kvalitu nášho života a zdravia. S webom spolupracujú odborníci z oblasti medicíny, farmácie a psychológie, ktorí predkladajú čitateľom najnovšie výsledky medicínskeho výskumu o vplyve výživy, fyzickej aktivity a psychiky na prevenciu a liečbu najčastejších diagnóz. Ten, kto chce prestať škodiť sám sebe, tu okrem teórie získa aj praktické rady: ako zostaviť zdravý jedálniček pre celú rodinu, ako nakupovať potraviny a ktorým dávať prednosť, naučí sa čítať nutričné informácie na obaloch potravín a pripraviť stravu tak, aby podporovala zdravie.

Čo robíme

  • Zodpovedný web s informáciami založenými na dôveryhodných faktoch a vedeckých dôkazoch
  • Knihy zamerané na podporu zdravia a prevenciu civilizačných chorôb
  • Prednášky a semináre pre verejnosť i odborníkov
  • Prieskumy zamerané na to, čo ľudia vedia o vplyve životného štýlu na ich zdravie a choroby
  • Najväčší dôraz kladieme na šírenie informácií o vplyve výživy, pohybu, hmotnosti a návykov na najčastejšie civilizačné ochorenia, akými sú obezita a rakovina

Ciele

  • Učiť ľudí o význame zdravej životosprávy pri podpore zdravia a prevencie závažných civilizačných chorôb
  • Učiť ľudí o negatívnom vplyve obezity ako rizika a príčiny rakoviny a ďalších chorôb
  • Učiť ľudí rozpoznať rizikové a preventívne faktory rakoviny
  • Pomáhať ľuďom voliť rozumné riešenia na zníženie rizika rakoviny
  • Nabádať ľudí na osobne zodpovedné správanie sa vo vzťahu k ochrane vlastného zdravia i zdravia svojich blížnych

Desať zásad

Desať jednoduchých zásad, ktoré platia univerzálne ako prevencia i liečba najčastejších civilizačných chorôb (podľa WCRF/AICR 2007-2014):

  1. Buďte čo najštíhlejší, avšak nie podvyživení
  2. Buďte fyzicky aktívni, denne aspoň 30 minút
  3. Obmedzte spotrebu energeticky bohatých potravín a sladkých nápojov
  4. Jedzte pestrú stravu zo zeleniny, ovocia, celozrnných obilnín a strukovín
  5. Znížte konzumáciu červeného mäsa na maximálne 500 g týždenne a úplne vylúčte konzumáciu údenín
  6. Nepite alkohol, alkohol je karcinogén. Ak vám robí problém ho úplne vynechať, aspoň limitujte jeho spotrebu
  7. Obmedzte spotrebu soli a slaných potravín
  8. Nepoužívajte doplnky stravy na prevenciu rakoviny
  9. Matky, dojčite svoje deti najmenej šesť mesiacov
  10. Nefajčite.

Poradňa

Doktor Minárik sa ako gastroenterológ a obezitológ stretáva v ambulancii s pacientmi, ktorí doplatili stratou zdravia na to, že stravovacie a pohybové návyky nekládli medzi svoje priority. Preto vyzýva: „Nečakajte na bolesť ani na choroby! Začnite so zdravou životosprávou ešte dnes! Nezáleží na tom, či ste mladí, alebo patríte medzi seniorov. Doprajte si zdravie na tanieri a dobehnite si pre lepšiu fyzickú i duševnú kondíciu! Chcem vás presvedčiť, že dbať o svoje zdravie treba stále, 365 dní v roku. Ak sa vyberiete spolu s nami na cestu za zdravím, uvidíte, že zdravá životospráva ani nebolí, ani neznamená asketizmus a odriekanie. Vítaní sú všetci, ktorým nie je ľahostajné ich zdravie, ani zdravie ich blízkych. Ak plánujete žiť dlhšie a zdravšie, budeme radi vašimi spoločníkmi počas celého roka.“

ONLIFE | Obesity – Nutrition – Lifestyle, Poradňa pre obezitu, výživu a zdravý životný štýl
Račianska 69/B, 831 02 Bratislava (obytný dom Manhattan, 4. poschodie)

MUDr. Peter Minárik, PhD., Tel: 0903 437 888, mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript. | Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

Domov

Objektívne sa zápcha pokladá za významný problém, a to tak lekársky (diferenciálna diagnóza, často zložité vyšetrenia a nie vždy rýchly úspech po liečbe), ako aj ekonomický (drahé vyšetrenia na vylúčenie závažných príčin zápchy, bohatá preskripcia liekov proti zápche) a neraz aj sociálny (horšia kvalita života pri dlhom pretrvávaní alebo častých recidívach).

Za zápchu považujeme stav, keď má človek stolicu menej ako trikrát do týždňa, stolice je málo a má tvrdú konzistenciu. Ak sa stolica po úpornej snahe predsa len „podarí“, často ostáva pocit nedokonalého vyprázdnenia. Vyprázdňovanie je často možné jedine za pomoci úporného tlačenia a môže byť často bolestivé. Zápcha sa väčšinou nepokladá za samostatné ochorenie, ale skôr za príznak, ktorý vzniká pri črevných alebo iných ochoreniach.

Podľa priebehu rozoznávame akútnu zápchu, ktorá môže vzniknúť náhle u zdravých ľudí, ktorí bežne nemajú problémy s vyprázdňovaním. Známe sú „cestovateľské“ zápchy, ktoré vznikajú u niektorých ľudí situačne, keď vybočia z bežného každodenného rituálu. Väčšinou trvajú iba krátko a po návrate domov ťažkosti rýchlo ustupujú. Niekedy potrebujú jednorazovo užiť lieky proti zápche (tzv. laxatíva). Sporadická zápcha väčšinou nepredstavuje pre človeka závažný problém. Naproti tomu chronická zápcha je závažným zdravotným i sociálnym bremenom.

Zápcha môže mať rôzne príčiny. Najčastejšou ide o návykovú (habituálnu) zápchu, keď sa pocit nutkania na stolicu stráca postupne. Defekačný reflex sa nedostaví napriek tomu, že konečník je naplnený. Nazýva sa aj funkčnou zápchou a vzniká pri nesprávnych stravovacích návykoch s nedostatkom vlákniny a slabým pitným režimom. Ak denne prijímate v potrave menej ako 20 g vlákniny (nekonzumujete dostatok zeleniny, ovocia, strukovín a celozrnných výrobkov) a pijete menej tekutín ako jeden liter, takmer s istotou budete mať tvrdú stolicu. Zápcha často vzniká aj pri neprirodzenom potlačení nutkania na stolicu, pri cestovaní alebo zo spoločenských dôvodov, ak dáte práci, návšteve, či nákupom prednosť pred odchodom na toaletu a vyprázdnením, alebo ak nemáte WC nablízku, keď ho potrebujete. Zatláčanie stolice pri nutkaní sa objavuje niekedy u celkom drobných detí – pri nutkaní tlačia stolicu, avšak nie von, ale dnu – nazad do konečníka. Ak zápcha trvá dlho, nebagatelizujte tento zdravotný problém. Najlepšie urobíte, ak navštívite svojho ošetrujúceho lekára.

Spastická návyková zápcha sa okrem zápchy prejavuje aj kŕčovými bolesťami brucha. Stolica je bobková, kúskovaná, niekedy tenká ako tužka. Konečník je zovretý (spastický), a to aj vtedy, ak sa v ňom nenachádza žiadna stolica. Sprevádza ho typický pocit neúplného vyprázdnenia. Tento druh zápchy môže byť súčasťou funkčného ochorenia, ktoré sa nazýva syndróm dráždivého čreva alebo iritačný tračník.

Syndróm dráždivého čreva je chorobou s dlhodobým priebehom, pri ktorom sa väčšinou striedajú obdobia bez ťažkostí s opakujúcimi sa príhodami často veľmi silných a nepríjemných črevných ťažkosti. V popredí sú epizódy bolestí brucha a následné bolestivé vyprázdňovanie stolice spočiatku tvrdej zápchovej, neskôr formovanej a postupne rednúcej, až nakoniec odchádza niekedy až úplná „voda“. Takéto neprirodzené vyprázdňovanie stolice sa objavuje ráno a nazýva sa črevný debakel. Debakle môže vyvolať nevhodná strava, ale často aj neprimerane silná a dlhodobá psychická záťaž (stres), niekedy i neprimeraná fyzická záťaž.

Ďalším typom zápchy je tzv. syndróm lenivého čreva. Táto porucha sa vyznačuje slabou pohyblivosťou (peristaltikou) hrubého a niekedy aj tenkého čreva. Postihnuté bývajú väčšinou mladé ženy, problémy sa začínajú už v detstve a ťažkosti vrcholia vo veku 40 rokov. Pri dlhotrvajúcich problémoch majú pacienti predĺžené a rozšírené hrubé črevo. Dnes sa uznáva, že príčinou najčastejšie býva poškodenie nervovej pletene v črevnej stene spôsobené dlhodobým a častým užívaním dráždivých preháňadiel zo senného listu. Dôrazne vás varujem pred ich užívaním, nielenže vás nezbavia zápchy, ale môžu vašu situáciu zhoršiť tým, že poškodia nervové pletene v hrubom čreve a činnosť čriev ešte viac spomalia, čím zápchu zafixujú v bludnom kruhu.

Príčinou zápchy niekedy býva aj dlhodobé užívanie liekov s obsahom železa, vápnika, ale aj mnohých ďalších. Takisto sa na nej podpisuje nedostatok pohybu a sedavý spôsob života.

Náhly vznik zápchy, najmä ak sa objaví u ľudí v strednom a staršom veku a je sprevádzaný chudnutím, chudokrvnosťou a prítomnosťou krvi v stolici, je vždy podozrivý. Aby ste vylúčili závažnú diagnózu, absolvujte kolonoskopické vyšetrenie!

 

Lekár radí

 

Pri chronickej zápche zmeňte životosprávu

Cvičte, hýbte sa dostatočne a každý deň

Zvýšte príjem tekutín na 2 – 4 l denne

Zjedzte každý deň 1 kg zeleniny a ovocia

Jedzte viac strukovín

Namiesto bieleho chleba jedzte celozrnný

Obmedzte pitie čierneho čaju

 

Tréning defekačného reflexu („toaletný“ tréning):

Ráno vypite nalačno veľký pohár vlažnej vody (aj 0,5 l)

K raňajkám pite džús, zriedenú kompótovú šťavu alebo surové mlieko

Často konzumujte jogurty s probiotickými kultúrami

Konzumujte sušené ovocie, najmä slivky, a kompótové ovocie

Vypite čiernu zrnkovú kávu (s kofeínom)

Na raňajky zjedzte aspoň 250 g zeleninového šalátu

Navyknite si chodiť na WC v rovnaký čas, najlepšie po raňajkách

 

Proces nácviku pravidelnej defekácie môže trvať niekoľko dní, niekedy aj týždňov. Buďte trpezliví, nič sa nestane, ak sa vám to hneď nedarí. Niektorým ľuďom dočasne pomáhajú glycerínové čapíky. Nespoliehajte sa však len na ne, snažte sa obnoviť správne návyky pravidelnej stolice. Ak u vás pretrváva úporná a dlhotrvajúca zápcha, navštívte lekára. Môže vám pomôcť tým, že vám predpíše laktulózu, nevstrebateľný cukor, ktorý sa v hrubom čreve rozkladá pomocou baktérií na jednoduché kyseliny (octovú a mliečnu) a tie povzbudzujú tvorbu mäkkej stolice. Tento sirup pomáha obnoviť fyziologický rytmus vyprázdňovania hrubého čreva. Používanie laktulózy nie je návykové a nepriberá sa po ňom, keďže je to nevstrebateľný cukor. Môžu ho užívať aj tehotné ženy, deti a diabetici. Pri odstraňovaní zápchy pomáhajú aj doplnky výživy s obsahom rozpustnej vlákninyprobiotických kultúr. Z preháňadiel odporúčam aktívne a črevný objem zväčšujúce laxatíva. Krátkodobo možno akceptovať aj minerálne soli na báze síranu magnézia, ktoré sa nachádzajú v niektorých minerálkach. Šetrným preháňadlom sú glycerínové čapíky. Pri pomalej činnosti čriev vám lekár môže predpísať lieky zo skupiny prokinetík. Najväčší význam však majú vyššie popísané pozitívne zmeny v životospráve.

© MUDr. Peter Minárik, PhD.

 

 

Univerzálnosť zdravej výživy je fascinujúca.
Pre istotu ešte raz zopakujem: zdravá výživa je onkoprotektívna a tie isté výživové rady nás chránia aj pred srdcovými chorobami, obezitou a diabetom.
Nemusíte teda voliť rôzne stratégie, ak sa chcete chrániť pred niektorou z týchto chorôb.
Dobrá správa znie, že stačí dodržiavať univerzálne „desatoro“. Peter MINÁRIK

Má niekto patent na pravdu o výžive? Ťažko povedať. Čo však vieme celkom iste, je to, že existuje niečo, čomu sa hovorí vedecký dôkaz. A takéto dôkazy (hovorí sa im evidence-based) o potravinách a ich vplyve na ľudské zdravie tu máme.

V knihách, médiách a na internete koluje o vplyve výživy na zdravie mnoho mýtov. Ten, kto nemá prístup k serióznym zdrojom, môže byť zmätený. Zoznámte sa s častými mýtmi, aby ste si z nevedomosti zbytočne nepoškodili zdravie.

Každý tretí človek s rakovinou mohol byť zdravý, keby sa inak stravoval a zdravšie žil. Predstavte si zástup 100-tisíc ľudí chorých na rakovinu. A tretina z nich, teda 30-tisíc ľudí, nemusela vôbec ochorieť. To je obrovské množstvo!

Každá pohybová aktivita je dobrá. Niekedy stačí chodiť peši do práce. Keď človek čo i len trošku zlepší svoju kondíciu, hneď sa to odrazí na jeho metabolickom a imunologickom pozadí. Každá, aj tá najmenšia pozitívna zmena sa ráta.

Keď siahame po výživových doplnkoch, mali by sme vidieť, aké sú drahé a koľko jabĺk a koľko brokolice by sme mali za tú istú sumu. A že človek nedokáže vyrobiť prípravok, ktorý by bol harmonický a dokonalý, ako je ten z prírody.

Lekár musí dbať o to, aby pacient pochopil súvislosť životného štýlu a choroby. Aby si nemyslel, že je to vec genetiky, či dokonca osudu. Mal by pacienta zaangažovať do identifikácie chýb, ktoré robí, motivovať ho k zmenám a k tomu, aby vydržal.

  • MUDr. Peter MINÁRIK, PhD., gastroenterológ a obezitológ

    Chcel by som zdôrazniť dve veci. Po prvé, že je veľmi dôležité budovať už od detstva vedomie, že človek je sám zodpovedný za svoje zdravie. A po druhé, že základom sú správne informácie.
  • PharmDr. Daniela MINÁRIKOVÁ, PhD., Farmaceutická fakulta UK

    Ako farmaceutka vám chcem pomôcť zorientovať sa v informáciách o výživových doplnkoch a ich význame pri prevencii a liečbe ochorení. Aby ste mali prehľad, ktoré doplnky a v akých situáciách pre vás môžu byť užitočné a čo od nich môžete očakávať.
  • Petronela PAULOVÁ, študentka nutričnej terapie, Lekárska fakulta, MU Brno

    Ľudia si často neuvedomujú význam a vplyv stravovania na ich zdravie a život. Rada by som im pomohla, aby našli správnu cestu. Odborne ma zaujíma predovšetkým výživa onkologických pacientov.
  • 1
  • 2
  • 3

Partneri

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: poradna@onlife.sk

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: info@onlife.sk