Univerzálne desatoro 5. Jedzte menej mäsa - OnLife - to, čo by vám mal o výžive povedať váš lekár

Znížte konzumáciu červeného mäsa a vynechajte údeniny. Piaty bod hovorí o tom, čo by sme mali pri každodennej konzumácii limitovať, prípadne úplne vylúčiť.

Vynechajte hlavne potraviny, ktoré zvyšujú vašu hmotnosť. Vylúčte údené mäso a všetky údeniny – v tom sú odporúčania odborníkov dosť nekompromisné. Negrilujte často a pokiaľ možno nevyprážajte. Každý deň zjedzte aspoň 600 g zeleniny a ovocia. Ak si predstavíte tanier, na ktorom máte obed, tak 2/3 z neho by mala tvoriť zelenina. Mäso by malo zaberať 1/5 taniera a zvyšok prílohy. Mäso nemusíte mať každý deň, nahraďte ho strukovinami. Červeného mäsa by ste mali zjesť maximálne 500 g za týždeň. Za červené mäso sa pokladá hovädzie, bravčové a jahňacie, ako aj divina. Najvhodnejšie je biele mäso z hydiny alebo ryby.

Viem, že tento bod sa mnohým ľuďom nebude páčiť, lebo základ ich stravy tvorí mäso, priveľa mäsa. Avšak na to, aby sme znížili riziko rakoviny hrubého čreva a konečníka, by sme mali zjesť najviac 500 g červeného mäsa týždenne, aj to najlepšie vo varenom stave. Už sme spomínali, že treba vylúčiť údeniny. Sú to potraviny z mäsa, ktoré sa pripravovali údením s prídavkami konzervačných látok a soli.

Aká je súvislosť medzi červeným mäsom a rakovinou? Červené mäso obsahuje v sebe látku, zvanú hem, a v nej je obsiahnuté železo. Železo je síce  nevyhnutnou zložkou červených krviniek, a keby sme ho mali nedostatok, boli by sme anemickí, málokrvní. Avšak príjem železa vo vysokých dávkach a v istých formách podporuje rakovinu.Takisto vápnik – na jednej strane dokázateľne znižuje riziko rakoviny hrubého čreva a konečníka, na druhej strane sa pokladá za možné, že veľmi vysoké dávky vápnika v potrave by mohli u mužov nepatrne zvyšovať riziko rakoviny prostaty. My však, samozrejme, potrebujeme vápnik na normálnu stavbu kostí a zubov i na správnu činnosť svalov aj srdca. Za primeraný a bezpečný sa pre dospelého človeka pokladá príjem asi 1200 mg vápnika denne; pre tehotné a dojčiace ženy je to až 1500 mg denne.

Hem je látka, ktorá dodáva červenému mäsu jeho farbu. Ak je ho v strave príliš veľa, má schopnosť poškodzovať epitel – vnútornú výstelku hrubého čreva. Štúdie jasne dokázali vyššiu chorobnosť na rakovinu u ľudí, ktorí jedli po celý život veľa červeného mäsa, a zároveň jedli málo rastlinnej stravy. Má to svoju logiku, lebo ak sa nasýtim mäsom, veľa zeleniny sa mi už do žalúdka nevmestí. A naopak, ak sa nasýtim zeleninou, nevmestí sa mi tam neúmerne veľká porcia mäsa. Vyberte si teda radšej správne naložený tanier, ten je onkoprotektívny. Treba však jasne povedať, že nehovorím o príležitostnej konzumácii červeného mäsa. O zvýšené zdravotné riziko sa postará jedine jeho dlhodobá, respektíve celoživotná nadmerná konzumácia.
Ak červené mäso navyše ešte údime, pričom ho solíme a pridávame do neho konzervačné látky, dostávame do jedla ďalšie karcinogény, či už nesprávnou kuchynskou úpravou, alebo v podobe solí, ktoré obsahujú dusík. Tieto látky tiež poškodzujú telesné bunky a vedú k rakovine.  

Môže teda červené mäso tvoriť súčasť zdravo vyváženej stravy? Áno, lebo obsahuje aj cenné mikronutrienty. Nemusíme ho však jesť každý deň – ako om už povedal, stačí menej ako 500 g za celý týždeň. 500 g vareného mäsa – to je asi 750 g surového mäsa. Keď kupujeme balené mäso, môžeme pre dvoch zobrať 1,5 kg, čo je maximálna porcia pre dvoch na týždeň, pričom žena by ho mala zjesť menej.

 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@onlife.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: poradna@onlife.sk

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: info@onlife.sk