Společnost pro výživu a Fórum zdravé výživy v Českej republike zverejnili Výživové odporúčania určené pre zdravé osoby pod mottom Nie sú nezdravé potraviny, nezdravé je len ich množstvo. Ich cieľom je podporiť prevenciu civilizačných chorôb.

Zdravá 13
1.    Udržujte si primeranú a stálu telesnú hmotnosť, ktorú charakterizuje BMI 18,5 – 25,0 kg/m2 a obvod pása pod 94 cm u mužov a pod 80 cm u žien.
2.    Denne venujte aspoň 30 minút intenzívnemu pohybu, rýchlej chôdzi alebo cvičeniu.
3.    Jedzte pestrú stravu rozdelenú do 4 – 5 denných jedál. Nevynechávajte raňajky.
4.    Konzumujte dostatočné množstvo zeleniny (surovej i varenej) a ovocia vo viacerých porciách, denne aspoň 500 g, z toho zeleniny 2-krát viac než ovocia. Občas zjedzte menšie množstvo orechov.
5.    Jedzte výrobky z obilnín (tmavý chlieb a pečivo, najlepšie celozrnné, cestoviny, ryža) alebo zemiaky, najviac však 4-krát denne. Nezabúdajte na strukoviny – aspoň raz týždenne.
6.    Jedzte ryby a rybie výrobky aspoň 2-krát týždenne.
7.    Denne pite mlieko a mliečne výrobky, najmä kyslomliečne; dávajte prednosť polotučným a nízkotučným.
8.    Sledujte príjem tuku. Obmedzte množstvo tuku pri príprave pokrmov, v skrytej forme (mastné mäso mastné mäsové a mliečne výrobky, jemné a trvanlivé pečivo s vyšším obsahom tuku, chipsy, čokoládové výrobky) a vo forme nátierok na chlieb a pečivo. Živočíšne tuky nahrádzajte rastlinnými tukmi a olejmi.
9.    Znižujte príjem cukru, najmä v sladených nápojoch, sladkostiach, kompótoch a zmrzline.
10.     Obmedzujte príjem kuchynskej soli a potravín s vyšším obsahom soli (chipsy, solené tyčinky a slané orechy, slané údeniny a syry). Neprisoľujte hotové pokrmy.
11.     Predchádzajte nákazám a otravám z potravín správnym zaobchádzaním s potravinami pri nákupe, uskladnení a príprave pokrmov; pri tepelnom spracovaní voľte šetrnú úpravu, obmedzte vysmážanie a grilovanie.
12.     Nezabúdajte na pitný režim, denne vypite minimálne 1,5 l tekutín (voda, minerálne vody, slabý čaj, ovocné čaje a šťavy, najlepšie nesladené).
13.      Ak pijete alkoholické nápoje, neprekračujte denný príjem alkoholu 20 g (200 ml vína, 0,5 l piva, 50 ml liehovín).


 

 




 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@onlife.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: poradna@onlife.sk

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: info@onlife.sk