Pestrá strava  s prevahou rastlinných potravín vrátane najmenej 5 porcií rôznorodej neškrobovej zeleniny a ovocia má byť zdrojom všetkých protektívnych živín na zníženie rizika nádorovej recidívy alebo získanie nového nádoru. Výživové doplnky/VD sú určené skôr na doplnenie niektorých živín, ktorých príjem je z rôznych dôvodov znížený, alebo pri ich vyššej potrebe v určitom období.

ⱷ    Výskumy o preventívnom vplyve vysokých dávok fytonutrientov vo výživových doplnkoch sú kontroverzné. Výsledky väčšiny výskumných prác naznačujú, že pozitívny účinok protektívnych rastlinných živín (fytonutrientov) z pestrej stravy vysoko prevyšuje účinky z doplnkov.
ⱷ    Nadmerné dávky (inak protektívnych) živín môžu niekedy zvyšovať riziko rakoviny.
ⱷ    V rastlinných potravinách je pestrá zmes stoviek protektívnych živín v rôznorodých a umelým spôsobom nenapodobiteľných kombináciách.
ⱷ    Fytochemikálie (a) detoxikujú karcinogény; (b) chránia bunky pred poškodením oxidatívnym stresom; (c) majú priaznivý účinok na hormóny, ktoré zvyšujú riziko nádorov

Výživové doplnky – všeobecné rady

ⱷ    Základom protektívnej výživy je pestrá rastlinná strava.
ⱷ    Komplex živín z potravín má iné súhrnné vlastnosti ako izolované živiny v doplnkoch.
ⱷ    Nekonzumovať vysoké dávky doplnkov - viac neznamená vždy lepšie. Treba dodržiavať odporúčané dávkovanie. Nadbytočný príjem niektorých látok môže znižovať účinok chemoterapie a/alebo rádioterapie.
ⱷ    Nespoliehať sa na informácie na obaloch doplnkov ani na reklamu.
ⱷ    Pred užívaním ktorýchkoľvek doplnkov sa treba vždy poradiť s lekárom/lekármi.
ⱷ    Osobitne to platí pre pacientov počas onkologickej liečby (chemoterapia, rádioterapia, biologická liečba).

Kedy sú výživové doplnky užitočné

ⱷ    Výživové doplnky sú indikované a užitočné pri zníženom príjme potravy ako doplnkový zdroj vitamínov a minerálnych alebo stopových látok na dosiahnutie výživových odporúčaných dávok [DRI = Dietary Reference Intake].  
ⱷ    Jednostranné stravovanie (choroba, alergie, neznášanlivosť, averzie)
ⱷ    Nedostatočný príjem kritických živín
ⱷ    Zvýšená potreba niektorej / niektorých živín (vitamín B12, vitamín D, kyselina listová, vápnik, železo, probiotiká)
ⱷ    Seniori: často už osoby nad 50 rokov
ⱷ    Vegetariáni, vegáni
ⱷ    Dlhodobo pripútaní na lôžko
ⱷ    Ľudia s tmavšou pleťou

PharmDr. Daniela Mináriková PhD., Farmaceutická fakulta UK Bratislava

 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@klub50.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: peterminarik57@gmail.com

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: peterminarik57@gmail.com