Pohyb a rakovina - OnLife - to, čo by vám mal o výžive povedať váš lekár

Jestvuje značné množstvo tém a publikácií, ktoré rozoberajú vplyv rôznych aspektov ľudského správania a životného štýlu ku vzniku, či liečbe onkologických ochorení. Veľmi dôležitou, v dnešnej dobe stále aktuálnejšou a paradoxne dlhodobo opomínanou témou, je vplyv pravidelnej fyzickej aktivity a pohybu ako priamej prevencie voči vzniku rakoviny rôzneho druhu. 

Je naozaj pohyb faktorom, ktorý dokáže ovplyvniť negatívne zmeny v našom tele? Odpoveď je jednoznačná! CANCER RESEARCH UK vydala odporúčanie, v ktorom vyzýva vykonávať nejakú pohybovú aktivitu minimálne dve a pol hodiny týždenne, ideálne rozloženú do piatich aktivít v dĺžke trvania 0,5 h. Toto tvrdenie podložili štúdiou publikovanou v roku 2011, v ktorej zistili, že ročne sa v Británii objaví 3400 nových prípadov výskytu rakoviny, prevažne prsníkov, hrubého čreva a krčka maternice. V týchto prípadoch pacienti vykonávali menej aktivity ako je doporučené, teda menej ako 2,5 hodiny týždenne! (Parkin, M., et al., The fraction of cancer attributable to lifestyle and environmental factors in the UK in 2010. BJC 2011. 105(Supp 2): S38-S41. PubMed.) Toto číslo je doslova alarmujúce, keď si uvedomíme, že pohyb je jedným zo základných prejavov živých organizmov a ľudské telo je na rôzne pohybové aktivity evolučne prispôsobené. Nie sme možno najlepší plavci, nedokážeme najrýchlejšie behať alebo liezť. No všetky tieto aktivity dokážeme vykonávať veľmi dobre ako jediný živočíšny druh. Sme stvorení hýbať sa! Ľudské telo je živý nástroj, v ktorom je všetko spolu navzájom prepojené. Ako ho teda môže pohyb ochrániť priamo, či nepriamo pred onkologickými ochoreniami?

Hormonálna rovnováha

Fyzická aktivita pozitívne ovplyvňuje hladinu rôznych hormónov v krvi. Tento faktor je dôležitý hlavne pre ženy, pretože zvýšená hladina estrogénu má priamy vplyv na vznik rakoviny prsníkov. Pohyb znižuje hladinu estrogénu, a tým predchádza možnému vzniku tohto ochorenia. Opierame sa o percentuálny priemer z 31 štúdií, ktoré boli vykonané na dospelých ženách. Pri ženách pred menopauzou sa výskyt znížil o 12 percent a u žien po menopauze o 10 percent, ak si osvojili nejakú pravidelnú pohybovú aktivitu. (Wu, Y., et al. Physical activity and risk of breast cancer: a meta-analysis of prospective studies. Breast Cancer Res, 2013. 137(3): p. 869-82. PubMed.)

Ďalším príkladom je rakovina krčka maternice. Najčastejšie sa vyskytujúca endometriálna forma bola štatisticky zaznamenaná až o 30 percent častejšie u neaktívnych žien oproti tým aktívnym! (Moore, S.C, et al. Physical activity, sedentary behaviours, and the prevention of endometrial cancer. Br J Cancer 2010. 103 (7): 933-8. PubMed.)
Mužskej populácii nie je venovaná v tejto problematike taká pozornosť ako je to u žien. Vedci predpokladajú priamy súvis medzi nedostakom pohybu a rakovinou prostaty. Určite nesmieme zabudnúť aj na pozitívny vplyv pohybových aktivít pri regulácii hladiny inzulínu v krvi! Rakovina vzniká pri nekontrolovanom množení buniek a inzulín je jeden zo spúšťačov množenia. Rovnica je jednoduchá: majte inzulín pod kontrolou a znížite riziko vzniku rakoviny.

Funkčnosť čriev

Pohybová aktivita spôsobuje rýchlejši prechod jedla črevami, a tak znižuje čas, ktorý potrava strávi v našom tele. Ak prijímame alkohol, rafinovanú potravu, alebo iné zložky, ktoré môžu spôsobiť poškodenie funkcie čriev, automaticky platí, že čím kratšie budú v našom tele, tým menej škody vedúcej ku vzniku rakoviny urobia. Jeden z príznakov poškodenia čriev je zápal, ktorý je prirodzenou reakciou tela pri zranení a infekciách. Problém nastáva, ak sa často vyskytujú na rovnakom mieste a tak tu vzniká ložisko, v ktorom bunky odumierajú a množia sa nové. Vtedy môže nastať chyba a bunky sa začnú deliť chybne, dokonca nekontrolovateľne, čo vedie ku vzniku nádorov.

Buďte aktívni, znižujte riziko zápalov a znížite aj riziko rakoviny hrubého čreva až o jednu štvrtinu! (Wolin, K., et al. Physical activity and colon cancer prevention: a meta-analysis. Br J Cancer, 2009. 100(4): p. 611-6. PubMed.)
Pohybom tiež znižujeme riziko vzniku polypov, ktoré sa v mnohých prípadoch zmenia na rakovinu. (Wolin, K., et al. Physical activity and risk of colon adenoma: a meta-analysis. Br J Cancer, 2011. 104(5): p. 882-5. PubMed.) Nezabúdajme, že črevá sú náš najdôležitejší imunitný orgán a ich funkčnosť ovplyvňuje zdravie celého organizmu!

Mnoho ďaľších onkologických ochorení a ich súvis s pohybom je v teoretickej rovine, pretože ešte neprebehol dostatočne relevantný výskum. Vedecká obec sa však zhoduje, že i napriek nedostatku priamych dôkazov, je pohyb jedným z faktorov, ktorý dokáže ovplyvniť prakticky každé onkologické ochorenie. Je iba otázkou času, kedy sa tieto tézy potvrdia. Odporúčame nečakať na výsledky štúdií, ale radšej čo najskôr “rozhýbať” svoje telo. Nikdy nie je neskoro, aby ste začali!

Snažte sa ovplyvniť veci, ktoré ovplyvniť viete. Vzduch, ktorý dýchate alebo vodu, ktorú pijete len tak nezmeníte. Ale pohyb je nám prirodzený a môžete začať ihneď. Nemusíte ráno vstať a odbehnúť maratón, či stráviť 2 hodiny v posiľňovni. Stačí keď na začiatok pôjdete s priateľmi na prechádzku, miesto výťahu použijete schody a večer pred televízorom si dáte strečing. Na začiatok nie je dôležité AKO sa hýbete, ale ŽE sa vôbec hýbete a táto aktivita je pravideľná! Nájdite si niečo, čo vám prináša radosť.

Zdravie bude len skvelý vedľajší efekt! Pohyb nie je len o prevencii onkologických ochorení, ale takmer všetkých chorôb od kardio-vaskulárnych, cez diabetes a obezitu až po chrípku, keďže stimuluje imunitný systém. Buďte sami pánmi svojho zdravia, strážte si ho a vykonávajte pohyb tak, ako vám je prirodzený. Výsledky sa určite dostavia okamžite!

 

© Peter Fijalka

 

 

Knihy pre vaše zdravie a pohodu

Ak vás niektorá z našich kníh zaujala, volajte na č. 0908 069 388 / píšte na info@onlife.sk, pošleme vám ju na dobierku. Poštovné neplatíte.

Objednajte si novinky

Objednajte si novinky, zdieľajte a bezplatne získate upozornenie na nové články a e-booky.

Nájdete nás

Račianska 69/B, 831 02 Bratislava

bytový dom Manhattan, 4. poschodie

poradňa: 0903 437 888

poradňa: poradna@onlife.sk

texty a objednávky kníh: 0908 069 388

texty a objednávky kníh: info@onlife.sk